Roemenië, Timisoara- Gârbova met 1000 Roemeense, en 100 Oekraïense Bijbels

Met Paulus van Veen, Jacob van Veen, Gerrit Wezelman, Wouter de Boer en Daniel Pop.

Zondag op maandag nacht 30 mei 2022 vertrekken we om 1:30 uur vanaf Urk met twee bussen richting Garderen om daar Daniel op te halen. Na eerst een gedeelte gelezen te hebben uit 2 Korinthe 2 vers 14 tot 17 waarna P. van Veen een zegen vraagt over de reis. Gaan we richting de Nederlandse Duitse grens en de eerste stop is om half 8 na 650 km gereden te hebben. Dan rijden we door en passeren we om 10:15 uur de Duitse Oostenrijkse grens 936 km. Om 13:30 uur 1240 km gereden te hebben stoppen we voor het middageten. Om 14:45 uur bij Oostenrijkse Hongaarse grens 1284 km. Om 17:15 uur een stop gemaakt op 1550 km passeren we om 19:00 uur de grens Hongarije Roemenië 1677 km, s avonds om 20:00 uur komen we aan in Timisoara na 1790 km afgelegd te hebben de eerste dag. Waar we bij een voorganger in de kerk 240 Bijbels gebracht hebben. Daarna zijn we naar ons pensioen gegaan waar we voor een goede prijs konden overnachten.

Dinsdag 31 mei, we starten s’morgens met ontbijt in ons pensioen. Waarna we op weggaan naar Gârbova waar we om 13:00 uur arriveren onze teller staat nu op 2050 km. Waar we aankomen bij de ouders en zus van Daniel waar we hartelijk ontvangen worden en gegeten hebben. Na onze koffers in het volgende pensioen gebracht te hebben, gaan we daarna op weg naar stad Sibiu. Waar we bij de metro eten gekocht hebben om pakketten van te maken. 1 uur rijden vanaf Gârbova. De middag/avond hebben we pakketten met voedsel gemaakt bij de ouders van Daniel, waar ondertussen al aardappels gebracht waren door een boer uit de omtrek. In alle pakketten zat onder andere olie, meel, suiker, rijst, macaroni en dergelijke.

De volgende morgen woensdag 1 juni, gaan we om 9 uur vanuit het pensioen, en vertrekken met twee bussen met in elke bus 3 personen. De ene bus gaat Brasov met Daniël, Wouter en Gerrit om daar bijbels en voedsel te brengen bij een gemeente. De andere bus Paulus, Jacob en Mirzah ( die een goeie bekende is van Paulus en Daniel) vertrekken naar Sibiu om brood te kopen en in te pakken, 70 broden. Na de markt bezocht te hebben gaan we de bergen in naar de zigeuners, waar de andere ploeg uit Brasov s’middags om 4 uur aan komt. Om 4 uur hebben we in Sibiu een kerkdienst waar we hebben gezongen en gebeden en waar Paulus van Veen een woord gesproken heeft uit Gods woord over de Blinde Bartimeus ( Markus 10). Waarna de dienst iedereen een bijbel kreeg en een voedsel pakket en voor de kinderen wat lekkers. Om 6 uur zijn we weer vertrokken naar Gârbova waar we na een uur aan kwamen en gegeten hebben en om 8 uur een kerkdienst in Gârbova de gemeente van Daniel. Waar ook weer een woord gesproken werd door Paulus over Johannes de doper uit Johannes 2 en Gerrit Wezelman over Petrus uit Handelingen 2. S’avonds thuis bij Daniël nog met elkander gesproken en gezongen.

Donderdag 2 Juni, om 9:30 uur vertrokken uit Gârbova de teller staat op 2435 km. Op de terug weg een dorpje 20 km vanaf Gârbova daar moesten we honing ophalen voor Daniel, en daar vond nog een bijzondere gebeurtenis plaats. We hadden nog 100 Oekraïense bijbels in de bus en we wisten niet waar we die laten moesten, we konden ze nergens kwijt. Totdat we bij die man kwamen waar Daniël de honing moest ophalen. Hij vertelde dat zijn zoon veel in Oekraïne kwam, en dat hij in een huis verbleef en net was weggegaan en vervolgens werd het huis gebombardeerd en alle mensen wie in het huis waren kwamen daar bij om. Toen vertelde die man hij zou met zijn zoon naar Oekraïne en wou graag bijbels maar kon die nergens krijgen. We zeiden tegen hem we hebben nog 100 bijbels in het Oekraïens we waren allemaal met stomheid geslagen door deze wonderlijke weg waar we Gods hand in mogen zien. Nadat we daar vertrokken waren zijn we op weggegaan naar een markt in Sebes waar we nog wat inkopen gedaan hebben voor thuis. Vlak voor de grens Roemenië Hongarije om 13:00 uur hebben we nog een voorganger ontmoet bij een tankstation waar we nog 200 bijbels aan mochten geven. Om 13:30 kwamen we bij de grens Roemenië Hongarije, na drie kwartier wachten waren we de grens over. En na een enkele stop kwamen we s avonds om 21:00 uur aan in een hotel in Oostenrijk Boheim Kirchen na 865 km gereden te hebben. Vrijdag ochtend 8:00 uur vertrokken na het ontbijt nog een 1100 km te gaan richting huis. Na een enkele stop kwamen we s avonds om 20:00 uur aan in Garderen, waar we afgesloten hebben met bijbel lezing en gebed door Wouter de Boer gelezen Mattheus 24. Na afscheid van elkander genomen kwamen we om 21:15 uur veilig thuis de teller stond op 4500km.

We zijn dankbaar dat we gespaard zijn gebleven, en veilig geleid zijn over de onveilige wegen. En dat we heb aardse brood maar ook het geestelijke brood mochten brengen. We hopen dat het gezegend mag worden. En dat dit alles alleen zal strekken tot eer en verheerlijking van Zijn nooit naar waarde genoeg vol prezen naam.